Fuldkornsrisengrød – Sundere og mere mættende

by Maria Silje-
fuldkornsrisengroed-sundere-og-mere-maettende

Jeg ved hvad du tænker.. Fuldkornsrisengrød, det smager garanteret ikke engang godt. Meeeeen!
Fuldkornsrisengrød, er lavet ligesom almindelig risengrød, men lavet med råris istedet. Råris er grødris, som er upoleret og dermed er det fuldkorsris.

Fuldkornsrisengrøden smager af risengrød, præcis som det skal gøre, men du får her en risengrød med lidt mere bid og en længere mæthed. Samtidig med, at du giver din mave noget af arbejde med. Og det er jo en god ting.

Jeg plejer at spise min risengrød med en smørklat og kanelsukker, men du kan komme lige præcis den topping på, som du synes høre til risengrød.

Jeg håber du vil nyde denne sundere version af risengrød, lige så meget som jeg gjorde.
Velbekomme!

 

Fuldkornsrisengrød, 5 personer

500 g råris, de kan blandt andet købes her.
5 dl vand
1.5 liter sødmælk
1 tsk salt

 

Fremgangsmåde

Kom vand og råris i en tykbundet gryde, og bring det i kog. Lad kog risene i vandet i ca. 10 minutter.
Tilsæt salt og 1 liter mælk og lad det simre under låg, ved meget svag varme, i 1 time.
Tilsæt den sidste halve liter mælk, og lad simre videre.
Sørg for at røre i grøden hvert 10. minut.
Går grøden er færdig, vil den stadig have bid, men den har suget alt væsken til sig og er blevet lækker cremet.

Servér den færdige fuldkornsrisengrød med en smørklat og kanelsukker.

 


SENSE fordeling
Jeg vil anbefale at spare håndfuld 4 i dagens øvrige måltider, og så spise en god portion fuldkornsrisengrød.
Du vil til et måltid få ca. 3 håndfulde stivelse (hf4) 3 dl mælk, 1/2-1 spsk fedt bestående af en smørklat.

Det betyder at du gerne må spise 1-2 håndfulde grønt, 1 håndfuld protein (hf3) og 2 spsk fedt, i samme spisekasse som risengrøden. Eller du kan fordele det på dagens øvrige spisekasser, hvis du gemmer hf4.

Hf4: Råris
Fedt: Smørklat
Mælk: Sødmælk
Smagsgiver: Kanel sukker

 

 


 

Hvis du har nogle spørgsmål, eller kommentarer til mine indlæg, finder du et kommentarfelt herunder. Jeg elsker når i deler jeres meninger og tanker med mig, og jeg er meget taknemmelig for at i tager jer tid til det.

Hvis du giver dig i kast med mine opskrifter, så brug endelig hashtagget #MariaSilje så jeg kan følge med hos dig, det er så hyggeligt.

Kærlig hilsen

Maria Silje

1 Comment

  1. fuldkorns risalamande med jordbaersovs - MariaSilje.dk

    […] af denne fuldkornsrisengrød (du kan gemme en rest, og lave risalamande af, eller du kan lave en mindre portion. 1/4 liter […]

    20 . dec . 2017

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »