Farverig blomkålssalat med persille og granatæble

farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble

Smuk og farverig blomkålssalat med persille og granatæble. En dejligt mættende salat, der har masser af smag, og samtidig er en fryd for øjet.

En af mine absolutte yndlings råvarer er blomkål, og jeg spiser det faktisk hver eneste uge. Både som base til kylling i karry, som et helt ovnbagt blomkålshoved med skønne krydderier, eller ristet i min yndlings indiske ret.

Uanset, synes jeg at blomkål smager godt, og passer til det meste. Og særligt til et hav af spændende salater.

Mættende salat med blomkål

Er du også glad for mættende og fyldig salat med blomkål, så deler jeg et par af mine favoritter med dig her.

Har du prøvet at lave min blomkålssalat med rygeost? En cremet og anderledes salat, der er særligt god, til sommerens grill middage.

Eller prøv den smukke lilla salat med blomkål, feta, saltnødder og dijon. Den smager simpelthen bare fantastisk, er ned at lave, og vil imponere dine gæster.

Farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble_mariasilje6
Farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble_mariasilje6
Farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble_mariasilje6

Få opskriften på farverig blomkålssalat med persille og granatæble her:

4.75 fra 4 stemmer
Farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble_mariasilje6
Farverig blomkålssalat med persille og granatæble
Tilb. tid
15 min
 
Antal: 4 personer
Ingredienser
Dressing
  • 6 spsk Olivenolie
  • 2 spsk agavesirup
  • 1 økologisk citron (saften herfra)
  • salt og peber
Sådan gør du
  1. Skyl blomkålen grundigt, og del det i små buketter.

  2. Frigør alle kernerne fra granatæblet.

  3. Skyl persillen grundigt, og hak den fint.

  4. Hak saltmandlerne groft.

  5. Rør en dressing af olivenolie, citronsaft, agavesirup, salt og peber.

  6. Bland blomkål, granatæblekerner, persille og dressing sammen. Server salaten i en pæn skål eller på et fad, og top med grofthakkede saltmandler.

Sense håndfuldsfordeling af blomkålssalat med persille og granatæble:

Hvis du spiser en fjerdedel af blomkålssalaten, er du fornuftigt dækket på grøntsagerne (hf 1+2). Dertil får du 1 1/2 spsk fedt.

Det betyder, at du selv skal supplere med en hel håndfuld protein (hf 3). Det kan være i form af ovnstegt kylling, frikadeller, steg, fisk eller hvad du ellers kan finde på.

Du skal også supplere med en håndfuld stivelse (hf 4). Det kan være i form af nye kogte kartofler, pasta, ris, et godt stykke hjemmebagt brød eller hvad du nu har lyst til.

Husk også, at supplere med 1 1/2 spsk. fedt. Det kan være du steger kødet i fedtstof, eller måske lidt smør på de nye kartofler, pesto på pastaen eller lign.

Hf 1+2: blomkål, granatæble, persille.
Hf 3: intet.
Hf 4: intet.
Fedt: saltmandler, olivenolie.
Smagsgiver / Gratis: agavesirup, citronsaft, salt og peber.

Farverig-blomkaalssalat-med-persille-og-granataeble_mariasilje6


 

Hvis du har nogle spørgsmål, eller kommentarer til mine indlæg, finder du et kommentarfelt herunder. Jeg elsker når i deler jeres meninger og tanker med mig, og jeg er meget taknemmelig for at i tager jer tid til det.

Hvis du giver dig i kast med mine opskrifter, så brug endelig hashtagget #MariaSilje så jeg kan følge med hos dig, det er så hyggeligt.

Kærlig hilsen

Maria Silje

Skriv en kommentar

avatar

  Tilmeld dig  
Underret om