Sprødt rugbrød med cremet ærtepurre og rejer

by Maria Silje-
sproedt-rugbroed-med-cremet-aertepurrre-rejer-og-urter

For et stykke tid siden var der en sød læser som efterspurgte om jeg ville lave en version af en forret hun havde set, men ikke havde nogen opskrift på. Selvfølgelig ville jeg det. 
I er altid velkomne, til at foreslå nogle retter, som jeg skal lave, og lægge på bloggen.

Jeg elsker at eksperimentere i køkkenet, og jeg har generelt rigtig svært ved at følge en opskrift slavisk, da jeg altid lige får en eller anden god idé.

Jeg synes at denne anretning med sprødt rugbrød, cremet ærtepurre og rejer, egner sig rigtig godt som forret, eller som en let frokost eller aftensmad på en lun sommerdag. Den er frisk, cremet, sprød og så smager den virkelig af sommer.

 

Opskrift:

2 skiver rugbrød
1 1/2 dl frosne grønne ærter
2 spsk flødeost med smag af hvidløg og urter
1 dl små rejer i lage
2 spsk frisk finthakket dild
2 spsk frisk finthakket purløg
citronsaft
lidt olivenolie
salt og peber

 

Fremgangsmåde:

Find en udstikker, gerne rund, og så stor, at du udnytter størrelsen på rugbrødet. Alternativt, kan du bruge et glas.

Udstik 2 runde stykker brød, én på hver skive rugbrød.
Steg dem i en smule olie og salt på en varm pande, så de bliver sprøde.

Brug din udstikker som form, eller lav din egen form af 2 stykker kageplast og lidt tape.
Hvis du laver din egen form, former du kageplast rundt om det stegte rugbrød, sådan at størrelsen er den samme, som rugbrødet, og holder formen sammen med lidt tape.
Hvis du bruger en udstikker som form, lægger du blot rugbrødet, ned i formen.

Kod ærterne i 10 minutter, hæld alt vandet fra, og purrér ærterne med en stavblender, tilføj flødeost og smag til med citronsaft, salt og peber.

Fordel ærtepurré’en i de to forme og sæt i køleksabet, til de er helt kolde.

Vend rejerne med finthakket purløg og finthakket dild, og fordel dem oven på ærtepurré’en.

Fjern formen og server.

 

Tip! de kan sagtens laves dagen i forvejen.

 


SENSE fordeling:
Du kan fint spise begge to, det svare ca til 1 stor håndfuld grønt (hf1+2), 1 håndfuld protein (hf3), 1 håndfud stivelse (hf4) og 3 spsk fedt. Så kan du tilføje 1 håndfuld ekstra grønt (hf1+2) og du har et fuldt sense måltid.

Eller du kan (som jeg har beregnet i opskriften) spise én, og så har du altså stadig 1/2 hf grønt, 1/2 hf protein, 1/2 hf stivelse samt 1 1/2 spsk fedt.

Hf1+2: Ærter
Hf3: Rejer
Hf4: Rugbrød
Fedt: Flødeost, olivenolie
Smagsgiver / Gratis: dild, purløg, citronsaft


 

Hvis du har nogle spørgsmål, eller kommentarer til mine indlæg, finder du et kommentarfelt herunder. Jeg elsker når i deler jeres meninger og tanker med mig, og jeg er meget taknemmelig for at i tager jer tid til det.

Hvis du giver dig i kast med mine opskrifter, så brug endelig hashtagget #MariaSilje så jeg kan følge med hos dig, det er så hyggeligt.

Kærlig hilsen

Maria Silje

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »