Annonce

Rabarberkompot

Rabarberkompot med vanilje.

Lækker og nem rabarberkompot opskrift, som smager både sødt og syrligt på en og samme tid, og så er den så smuk med den røde, næsten pink farve og de små prikker af vaniljekorn. Rabarberkompotten tager 15 minutter at lave, og giver lige det ekstra lukses at have på køl i hverdagen.

Spis din rabarberkompot til

Jeg elsker en god gammeldags rabarberkompot uden sukker, fordi at den er så afsindigt alsidig. Til hverdag spiser jeg den oftest til morgenmad, topper jeg min skyr med kompot og granola det er ren hverdagsluksus i en lille skål. Den er også sindsygt lækker i en rabarbertrifli.

Du kan også sagtens bruge opskriften på denne rabarberkompot til kødretter. Undlad vaniljen, så er den helt perfekt til blandt andet gammeldags grydestegt kylling, eller til en saftig oksesteg. Med rabarberkompotten får du lidt ekstra sommer på tallerknen, som klæder den salte mad helt fantastisk.

Tips og tricks

  • Rabarberkompotten holder 2-3 uger, i et rent og lufttæt glas i køleskabet.
  • Ønsker du en længere holdbarhed kan du med fordel fryse kompotten i mindre portioner, og tø den op efterhånden som du skal bruge den. På den måde har du også hjemmelavet rabarberkompot hele året rundt.
  • Ønsker du en mere rød kompot bør du bruge røde rabarber eller tilføje en smule rød frugtfarve. Bruger du grønne rabarber bliver kompotten mere brunlig. Smagen er den samme, men farven er ikke lige så yndig. 
  • Smag på din kompot. Nogle rabarber kan være mere syrlige end andre. Tilføj eventuelt mere eller mindre perfect sød / sukker afhængigt af hvor sød du ønsker den færdige rabarberkompot skal være.
Rabarberkompot med vanilje.
Rabarberkompot med vanilje.
Rabarberkompot med vanilje.

Rabarberkompot

5 fra 3 stemmer
Antal: 6 portioner
Forberedelse5 minutter
Tilberedelse10 minutter
I alt15 minutter

Ingredienser

  • 600 g rabarber
  • 2 – 3 tsk flydende perfect sød fra Easis* (kan erstattes af 100-150g sukker (eller andet sødemiddel) afhængigt af hvor sød du vil have den)
  • 1 vaniljestang (undlad vanilje hvis du skal bruge kompotten til en salt ret)
  • 1 spsk vand
  • ½ tsk atamon

Tilberedelse

  • Skyl rabarberne og skær dem herefter i 1 cm tykke skiver.
  • Kom rabarberne i en gryde, sammen med vand og vaniljestang. Bring kryden i kog under låg, og lad rabarberne koge ved svag varme i cirka 10 minutter.
  • Når rabarberkompotten er kogt, smager du den til med perfect sød. Tilføj eventuelt mere eller mindre, alt efter hvor sød du ønsker den, og hvor søde dine rabarber er. Tilføj også gerne atamon, så du opnår en længere holbarhed. Det er ikke nødvendigt hvis du bruger sukker.
  • Skold et glas med kogende vand, hæld rabarberkompotten på glasset og skru låget på glasset.

Sense håndfuldsfordeling af rabarberkompot:

Hf 1+2: rabarber.
Hf 3: intet.
Hf 4: intet.
Fedt: intet.
Smagsgiver / Gratis: flydende perfect sød, vaniljestang, vand, atamon.

Næringsindhold
Rabarberkompot
Indhold per portion (100 g)
Kalorier (kcal) 31.16 Kalorier fra fedt 5
% Dagligt indtag*
Fedt 0.5g1%
Kulhydrater 7.5g3%
Protein 1g2%
* De daglige procent-værdier er baseret på en diæt med 2000 kalorier.

Hvor meget rabarberkompot kan du spise?

Rabarber bliver ofte brugt som frugt i det søde køkken, heldigvis kan jeg glæde dig med, at rabarberen faktisk er en grøntsag, og dermed også tælles som en grøntsag. Det betyder at du kan spise op til 2 håndfulde (Hf 1+2) rabarberkompot med god samvittighed.

Hvad kan du spise ved siden af?

Kig på mængden af rabarberkompot, og fyld ekstra grøntsager på tallerknen, så du i alt får 2 håndfulde grøntsager (hf 1+2). Dertil kan du supplere med en håndfuld protein (hf 3), en håndfuld stivelse (hf 4), samt1-3 spiseskefulde fedt. På den måde ender du ud med en fyldt tallerken efter senseprincipperne, som gerne skulle kunne holde dig godt mæt i 5-6 timer.

Del med nogen du holder af
Abonner
Giv besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments