Annonce

hasselback knoldselleri

Hasselback knoldselleri med hvidløg.

Hasselback knoldselleri en sindssygt lækkert. Både som en erstatning for kødet – hvis du ikke spiser dét – som erstatning for kartoflerne – hvis du gerne vil spare lidt på dem – men i den grad også bare som tilbehør sammen med eksempelvis kartofler og kød.

Knoldselleri er en fantastisk grøntsag, der har vundet mit hjerte i de seneste år. Det er en rodfrugt, der ofte bruges til at lave puré, bagt til salater og supper, men med hasselback teknikken kan den forvandles til et elegant og lækkert tilbehør til enhver ret. Desuden har knoldselleri et højt indhold af K-vitamin og kostfibre og er samtidig en god kilde til kalium.

Hasselback – En lækker tilberedningsmetode

Hasselback teknikken blev oprindeligt brugt til kartofler, men er i nyere tid blevet anvendt til at lave andre rodfrugter som knoldselleri., gulerødder mm. Det fungerer ved at skære tynde skiver i rodfrugten, der går dybt ned i dens overflade, mens bunden stadig er hel. Dette gør, at man får en smuk, blød og let karamelliseret overflade, mens bunden stadig bevarer sin form og struktur.

For at lave hasselback knoldselleri skal man først skrælle og vaske roden. Herefter skal knolden halveres, så den står stabilt på skærfladen. Derefter skal man skære skiver i selleriet med en skarp kniv, men undgå at skære hele vejen igennem, det kan du gøre ved at lække et spisepind, grydeske eller skærebræt på hver side af selleriet, så kniven bliver stoppet når du har skåret dybt nok.. Skiverne bør være omkring 2-3 mm tykke. Når man har skåret skiverne, skal man forsigtigt bøje roden, så skiverne adskilles lidt, og man kan hælde lidt olie og krydderier over.

Jeg bager mit hasselback knoldselleri i ovnen ved cirka 200 grader varmluft i 50-60 minutter, indtil det er blødt og gyldent. Sådan synes jeg det bliver allerlækrest.

En alsidig grøntsag

Hasselback knoldselleri er meget alsig. Det kan serveres som tilbehør til alverdens lækre vifte retter. Den fungerer som en sund og velsmagende erstatning for kartofler og passer godt til kødretter som oksesteg, kylling, hakkebøffer eller svinekoteletter. Den kan også serveres som en vegetarisk hovedret med en god salat og et stykke brød.

Hasselback knoldselleri er også en sundere alternativ til kartofler. Knoldselleri er rig på fiber og vitaminer, og indeholder færre kulhydrater end kartofler, hvilket gør den til et godt valg for dem, der ønsker at opretholde en sund kost.

I konklusion er hasselback knoldselleri en fantastisk ret, der er nem at tilberede, velsmagende og sund. Prøv at tilberede hasselback knoldselleri næste gang du skal lave mad, og oplev den lækre og knold på en ny måde.

Hasselback knoldselleri med hvidløg.
Hasselback knoldselleri med hvidløg.
Hasselback knoldselleri med hvidløg.

Få opskriften på hasselback knoldselleri her:

Hasselback knoldselleri med hvidløg.

Hasselback knoldselleri

5 fra 2 stemmer
Antal: 2 personer
Forberedelse10 minutter
Tilberedelse50 minutter
I alt1 time

Ingredienser

  • 1 knoldselleri (ca. 750 gram)
  • 4 spsk olivenolie
  • 2-3 fed hvidløg
  • urtesalt

Tilberedelse

  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
  • Skær dit knoldselleri over på midten, og skær herefter skællen af. Skyl de to halve selleri fro evt. jord.
  • Læg det ene halve selleri på et skærebræt med den flade side den ad. Læg en spisebind eller et skærbræt på hver side af sellerien og skær tynde skiver med en skarp kniv ned i sellerien. Spisebinde eller skærbræt vil stoppe kniven så du ikke får skåret helt igennem. Gør det samme med det anden anden halvdel.
  • Bland olivenolie og presset hvidløg.
  • Læg de snittede selleri i et fad. Pensl sellerien med hvidløgsolien og drys med urtesalt.
  • Bag sellerien I ovnen ved 200 grader varmluft i 50-60 minutter, til de er møre og gyldne.
Fik du lavet opskriften?Så ville jeg elske at høre hvordan det gik! Skriv en kommentar her på bloggen, eller tag @mariasilje på instagram.

Sense håndfuldsfordeling af hasselback knoldselleri her:

Hf 1+2: knoldselleri, hvidløg.
Hf 3: intet.
Hf 4: intet.
Fedt: olivenolie.
Smagsgiver / Gratis: urtesalt.

Næringsindhold
Hasselback knoldselleri
Indhold per portion (100 g)
Kalorier (kcal) 72.59 Kalorier fra fedt 37
% Dagligt indtag*
Fedt 4.14g6%
Kulhydrater 9.03g3%
Fibre 4.14g17%
Protein 1.92g4%
* De daglige procent-værdier er baseret på en diæt med 2000 kalorier.

Hvor meget hasselback knoldselleri kan du spise?

Jeg ville tage en kvart bagt selleri (altså en overdel af hele opskriften. Det ville jeg tælle som 2 håndfulde grønt (hf 1+2), og en halv spiseskefuld fedt.

Hvad kan du spise ved siden af?

Ved siden af sellerien kan du spise en håndfuld protein (hf 3), en håndfuld stivelse (hf 4) og op til 2,5 spiseskefulde fedt.

Del med nogen du holder af
Abonner
Giv besked om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments