Annonce

Banangranola med kakao og kokos

Banangranola med kakao og kokos, anrettet i glas.

Knasende sprød banangranola med kakao og kokos. Det er en virkelig nem måde at lave hjemmelavet granola uden tilsat sukker.

Kender du også dét, at du har købt en bananer, men ikke nået at spise dem før de er blevet sorte og overmodne? Det sker ret ofte for mig. Og hvad skal man så lige bruge de bananer til?

Det vil selvfølgelig være nærliggende at bage en banankage. Men overmodne bananer kan bare blive til så meget mere end dét.

Banangranola med kakao og kokos, anrettet i glas.
Banangranola med kakao og kokos, anrettet i glas.

En af mine yndlingsopskrifter med bananer er denne banangranola med kakao og kokos, stærkt inspireret af en mysli jeg købte i efteråret, og som både min mand og jeg var ret vild med.

Sødmen fra de overmodne bananer, kombineret med bitterheden fra kakao går rigtig godt hånd i hånd, og tilføjet den eksotiske kokos er det lige prikken over i’et der får det hele til at spille perfekt sammen.

En skål med skyr eller yoghurt, toppet med hjemmelavet müsli med banan, så er der lækker morgenmad på ingen tid.

Få opskriften på banangranola med kakao og kokos her:

Banangranola med kakao og kokos 1

Banangranola med kakao og kokos

Knasende sprød banangranola med kakao og kokos. Det er en virkelig nem måde at lave hjemmelavet granola uden tilsat sukker.
5 fra 6 stemmer
Antal: 8 portioner
Forberedelse5 minutter
Tilberedelse25 minutter
I alt30 minutter

Ingredienser

Tilberedelse

  • Tænd ovnen på 175 grader varmluft
  • Skræl bananerne, kom dem i en minihakker (du kan også bruge en foodprocessor eller en stavblender) sammen med kakaopulver og vanilje. Blend det, til det er helt cremet og ensartet.
  • I en skål kommes havregryn, poppet quinoa, kokos, hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner og hakkede mandler.
  • Hæld den blendede bananmasse ned i skålen til de tørre indgredienser, og blandet det rigtig godt sammen. Jeg bruger hænderne til at fordele bananen, så det er over det hele.
  • På en bageklade beklædt med bapepapir fordeles den våde granola. (Jeg smuldre den, når jeg fordeler den, så den ikke kligger i store klumper.
  • Bag granolaen i cirka 25 minutter. Vend rundt i granolaen med en gaffel et par gange undervejs.
  • Når granolaen er færdig, tages den ud af ovnen. Lad den stå på køkkenbordet til den er helt kold, inden du kommer den på et glas, eller en anden lufttæt beholder.

Noter

  • Er banangranolaen helt sprød når den er kølet af, holder den rigtig længe i en lufttæt beholder. 

Sense håndfuldsfordeling af banangranola med kakao

Hf 1+2: intet.
Hf 3: intet.
Hf 4: havregryn, poppet quinoa, banan.
Fedt: kokos, sesamfrø, hørfrø, mandler, solsikkekerner, bage kakao.
Smagsgiver / Gratis: vaniljepulver.

Næringsindhold
Banangranola med kakao og kokos
Indhold per portion (100 g)
Kalorier (kcal) 480.4 Kalorier fra fedt 238
% Dagligt indtag*
Fedt 26.4g41%
Kulhydrater 41.1g14%
Fibre 9g38%
Sukker 7.14g8%
Protein 15.7g31%
* De daglige procent-værdier er baseret på en diæt med 2000 kalorier.

Hvor meget banangranola kan du spise?

Spiser du efter sensemodellen, kan det være en god idé, at tilpasse mængden af granola så det passer ind i en spisekasse.

Du kan spise 50 gram granola, og tælle det som en hel håndfuld stivelse (hf 4) og 2 spiseksefulde fedt.

Hvad kan du spise ved siden af?

Ved siden af granolaen har du plads til to håndfulde grøntsager (hf 1+2), en håndfuld protein (hf 3) og 1 spiseskefuld fedt.

Det kan være i form af en portion skyr toppet med banangranola og en håndfuld friske bær. Dertil har du så mulighed for at spise en håndfuld grøntsager og en spiseskefuld fedt, hvis du er mere sulten. Så får du en rigtig god og mættende sense morgenmad.

Del med nogen du holder af
Abonner
Giv besked om
2 Comments
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
View all comments